MARK BELL, powerlifter-ul de elită, inventatorul echipamentului „Sling Shot” („praştia”) pentru împinsul culcat şi proprietarul sălii Super Training din Sacramento, California, îţi împărtăşeşte câteva din lecţiile pe care le-a învăţat în anii de tras de fi are.

Conform celor spuse lui Matt Tuthill:

MARK BELL este un culturist profesionist, şi când a intrat în lumea powerlifting-ului, a fost ca şi cum le-ar fi arătat tuturor „Hei, uitaţi-vă, nu e nevoie să ai un stomac umflat, dezgustător, ca să ridici greutăţi mari”. După părerea mea, acest lucru a schimbat powerlifting-ul pentru totdeauna. Cred că a făcut vizibil şi powerlifting-ul fără echipament ajutător, demonstrând că de fapt nu ai nevoie de vreun echipament.

ÎNAINTE DE UN CONCURS de powerlifting vrei să pui pe tine nişte kilograme, să-ţi oferi cea mai bună şansă şi să creezi pârghiile cele mai eficiente pentru a ridica greutăţi mari. Dar mulţi mănâncă pur şi simplu pizza sau alte chestii asemănătoare. Ştii, nimeni nu-şi bate capul cu alimentaţia sănătoasă. Stan a încercat să atragă atenţiatuturor: „Uite, mănânci toate astea şi pui kilograme, apoi poţi ridica mai multă greutate, dar ce se întâmplă pe termen lung? Ce se întâmplă cu somnul tău? Eşti suficient dehidratat?” Dacă analizezi imaginea de ansamblu şi incluzi detaliile, îţi oferi cea mai bună şansă de a ridica o greutate impresionantă.

Un punct de cotitură pentru mulţi este momentul când îşi dau seama că nu vor putea progresa fără ajutor. Poţi veni la sala mea şi te poţi antrena singur, dar pur şi simplu nu vei ajunge nicăieri. Nu contează ce sistem de antrenament abordezi. Dacă nu accepţi ajutorul altora şi nu încerci să concurezi cu alţii, nu vei reuşi.

MULTĂ LUME CREDE că dispozitivul Sling Shot („Praştia”) oferă celui care îl foloseşte un avantaj incorect. Dar ce am învăţat în anii de powerlifting e că de multe ori tipii care pot face genuflexiuni cu 300 sau 350 de kilograme cu echipamentul special pentru powerlifting îşi pot scoate o parte din echipament şi tot pot să facă genuflexiuni cu o greutate foarte mare, adică doar cu 20–40 de kilograme mai puţin decât cu echipamentul complet. Scopul meu principal când am creat „Praştia” a fost să ajut sportivii să se antreneze dur, evitând accidentările, sau să poată continua antrenamentele în ciuda unei accidentări. Îi învăţ pe toţi să folosească „Praştia” ca şi cum ar folosi o centură pentru haltere. Nimeni nu vorbeşte despre centuri ca şi cum ar reprezenta o formă de trişare, dar centura şi „Praştia” îţi oferă acelaşi avantaj când vine vorba de greutatea pe care o poţi adăuga pe bară.

ÎMPINSUL DIN CULCAT este o mişcare pentru întregul corp, nu una doar pentru piept şi triceps. Trebuie să te asiguri că picioarele intervin în timpul exerciţiului. Cred că împinsul culcat este una dintre cele mai periculoase probe de forţă. De obicei oamenii se miră când mă aud spunând asta, pentru că asta e proba mea preferată. Dacă stăm bine şi ne gândim, corpul uman nu a fost făcut să stea cu braţele în spatele liniei mediane a corpului, blocate de o greutate uriaşă care apasă pe piept. Când greutatea este în punctul cel mai de jos, siguranţa umerilor este periclitată. În acest punct intervine ajutorul dat de „Praştie”, pentru că transformă exerciţiul într-unul mai sigur.

ÎMI PLACE CUM GÂNDESC RUŞII: „Greu” înseamnă greu pentru o anumită zi. Cu toţii ştim că fiecare zi e unică, dacă ne referim la felul în care ne simţim. Uneori stai la birou şi eşti superproductiv, şi alteori nu te poţi concentra nici timp de cinci secunde. Acelaşi lucru se întâmplă şi la sală. Iei un disc de 20 de kilograme, îl pui pe bară şi ţi se pare că are 45 de kilograme. Dacă ai un scop precis de urmat, devine extrem de important să înveţi să-ţi faci treaba când ai aşa o zi.

NU VEI PUTEA DEVENI MAI BUN DE UNUL SINGUR

„Nu contează dacă eşti în sala mea, Super Training. Dacă nu accepţi ajutorul altora şi nu concurezi cu alţii, nu vei reuşi”.

AM FĂCUT GENUFLEXIUNI cu 320 de kilograme fără echipament, şi cu 490 de kilograme cu echipament complet. E greu de explicat cum te simţi când te apasă o bară de aproape jumătate de tonă. E opresiune uriaşă asupra corpului. Încă mai am nişte efecte secundare negative de la ridicat astfel de greutăţi. De exemplu, la ochiul drept, vederea periferică nu e aşa grozavă. Cred că problema este cauzată în mare parte de acest tip de presiune uriaşă. Te simţica şi cum capul ar fi pe punctul de a exploda.

E O VECHE ZICALĂ: cel mai bun program e cel pe care nu-l faci în momentul de faţă. Asta înseamnă, în principiu, că dacă faci trei seturi a câte 10 repetări, pierzi forţa pe care ai putea s-o dobândeşti făcând seturi cu repetări mai puţine. Dacă faci doar seturi grele, cu puţine repetări, atunci nu-ţi vei dezvolta
musculatura la fel de mult. Cred totuşi că există un program perfect, dar din nefericire fi ecare trebuie să şi-l găsească.


GHID SUPLIMENTE