DESPRE Q10

DESPRE Q10 – un supliment cunoscut pentru beneficiile asupra sănătății poate ajuta la mărirea forței – un avantaj pentru culturiști.

de JIM STOPPANI, PhD

Poate că ai aflat deja de coenzima Q10 (CoQ10) datorită beneficiilor sale pentru sănătate. Noi cercetări făcute în Japonia sugerează că acest supliment poate crește forța în timpul antrenamentelor. Important este să se ia o cantitate suficientă pentru a vedea aceste efecte.

CoQ10, cunoscută și sub numele de ubichinonă datorită omniprezenței, sau răspândirii sale în corp, este concentrată în special în mitocondriile celulelor. Mitocondriile sunt considerate fabricile de putere ale celulei pentru că ele produc majoritatea adenozin trifosfatului (ATP), sursa de energie a tuturor celulelor.

###

CoQ10 are proprietăți similare vitaminelor, coenzimele care asistă în numeroase reacții din corp. Pentru că CoQ10 este produsă în mod natural în corp, nu este clasificată ca o vitamină și nu are recomandări de administrare. Aceasta nu înseamnă că cei care sunt preocupați de sănătatea lor și de nivelul performanțelor fizice nu ar trebui să-și suplimenteze alimentația cu CoQ10. De fapt, după ce atingi vârsta de 20 de ani, producția de CoQ10 din organism începe să scadă.

Mai puțină CoQ10 în corp este un lucru rău, pentru că aceasta este esențială în asistarea producerii de energie și are și un puternic efect antioxidant prin conservarea nivelurilor de vitamine C și E. Dat fiind rolul CoQ10 în producerea de energie, oamenii de știință de la Universitatea Osaka City (Japonia) au vrut să știe dacă suplimentarea cu aceasta ar influența apariția oboselii în timpul efortului fizic.

###

Cercetătorii au pus subiecții să pedaleze până la epuizare pe bicicleta staționară după suplimentarea timp de opt zile fie cu 100 mg CoQ10, fie cu 300 mg CoQ10 sau cu placebo. Ei au raportat apoi într-un număr din 2008 al revistei Nutrition că subiecții care au luat 300 mg de CoQ10 au simțit mai puțină oboseală în timpul efortului și s-au recuperat mai repede între sesiunile de exerciții.

Deși subiecții testului au executat un exercițiu de tip aerobic, rezultatele au implicații și pentru culturiști. Faptul că subiecții au simțit mai puțină oboseală în timpul efortului sugerează că suplimentarea cu CoQ10 te poate ajuta să te recuperezi mai bine între seturi, în special în ultima parte a antrenamentului.

###

Ridicarea greutăților este un efort anaerob, în timpul căruia nu te bazezi prea mult pe oxigen sau pe mitocondrii pentru a produce energia necesară în timpul unui set, care vine de la ATP-ul înmagazinat în mușchi, sau pe capacitatea creatinei de a te ajuta să produci rapid un nou ATP. Și totuși, când te odihnești între seturi, folosești oxigen pentru a reface nivelul de ATP și pentru a regenera capacitatea creatinei de a produce ATP pentru următorul set.

Prin urmare, dacă CoQ10 ajută celulele mitocondriilor pentru a crea ATP mai rapid după completarea unui set, vei fi mai puternic și capabil să completezi mai multe repetări la fiecare set următor. Pe termen lung, aceasta te va ajuta să devii mai puternic și mai mare.

Pentru că cercetătorii nu au găsit beneficii la subiecții care au luat 100 mg de CoQ10, ai grijă să suplimentezi cu cel puțin 300 mg de CoQ10 pe zi. Noi sugerăm să iei 200 mg la micul dejun și 100-200 mg la cină.

CoQ10 este concentrat în mitocondrii, fabricile de energie ale celulelor.


GHID SUPLIMENTE