FACTORI DE CREȘTERE

FACTORI DE CREȘTERE! Nutriţie adecvată, antrenament, odihnă, şi suplimentaţie – inclusiv Factorul de Creştere 9 – toate te vor ajuta să-ţi creşti nivelul hormonului de creştere pentru câştiguri îmbunătăţite în masă musculară.

DE ADAM GONZALEZ

EXERCȚIILE DE BAZĂ SUNT ESENȚIALE

Exercițiile de bază, care includ în mișcare mai multe articulații – cum ar fi genuflexiunile și îndreptările – pot crește nivelul hormonului de creștere.

HORMONUL UMAN DE CREȘTERE

(HUC, sau, mai simplu, HC) este secretat În mod natural de către organism și ne ajută să acumulăm masă musculară, să ne păstrăm un aspect tânăr şi scad sau încetinesc problemele de sănătate asociate cu procesul de îmbătrânire. Din cauza recentelor scandaluri iscate de utilizarea sa pe post de ameliorator al performanţei sportive, HC a fost împroşcat cu noroi în diverse scandaluri, şi pe nedrept. La urma urmei, corpul tău va produce în mod natural HC – dacă îţi corelezi perfect antrenamentul cu nutriţia, suplimentaţia şi somnul – şi astfel vei putea beneficia de hormonul cu cel mai mare potenţial pentru sănătatea ta. În articolul de faţă, vom detalia cum poţi face aceste lucruri.

Supraturează-ți creșterea

Nivelurile ideale de HC te ajută să arzi grăsime, îmbunătăţesc libidoul, şi cresc nivelul energiei. Corpurile noastre produc HC în glanda pituitară pentru a sprijini creşterea şi regenerarea celulelor. Dar HC rămâne activ în fluxul sanguin doar pentru scurt timp. În timpul acestei faze, HC acţionează împreună cu alţi factori de creştere, inclusiv cu cel considerat cel mai important pentru culturişti, factorul de creştere de tip insulinic – 1(IGF–1).

Ceea ce e interesant e faptul că şi un bărbat tânăr, sănătos, are o cantitate relativ scăzută de HC în sistem, în orice moment. În medie, fiecare individ are circa cinci nanograme pe mililitru în circulaţia sanguină. Aceasta se întâmplă din cauză că maximul secreţiei de HC are loc în perioada pubertăţii, după care, odată trecuţi de 20 de ani, nivelul acestuia scade. Ceea ce e firesc, pentru că tot atunci ne oprim din „creştere” (oasele lungi nu mai cresc).

Cum să-ți atingi vârful de creștere

Suplimentele sunt de importanţă crucială pentru a maximiza câştigurile musculare, dar nu îşi fac efectul în absenţa unui plan adecvat de antrenament, nutriţie şi refacere. Iată mai jos câteva mijloace prin care poţi să-ţi creşti semnificativ nivelul de HC şi să obţii beneficiile generate de acesta.

1. ODIHNEȘTE-TE SUFICIENT: HC atinge nivelul maxim când dormi. Asigură-te că dormi 7–9 ore în fiecare noapte şi încearcă să ai un program regulat de somn.

2. ANTRENEAZĂ-TE INTENS, DAR NU TE SUPRAANTRENA: Această distincţie e dificilă, mai ales pentru tineri. Antrenamentul cu greutăţi mari încurajează producerea de HC. Dar antrenamentele mai lungi de o oră vor duce la supraantrenament şi vor submina creşterea de masă musculară, ca şi nivelurile de HC.

3. ADOPTĂ O DIETĂ CARE SUSȚINE SECREȚIA DE HORMON DE CREȘTERE: Deşi pot fi aduse argumente în favoarea faptului că unele alimente sunt mai bune decât altele pentru îmbunătăţirea nivelurilor de HC, tot ce trebuie să faci e să urmezi un principiu de bază: dieta standard din culturism, bogată în proteine, dar moderată ca aport de grăsimi şi carbohidraţi, sprijină producerea de HC.

Cum să-ți obții nivelul maxim

Dacă bănuieşti că nivelurile tale de HC te trag înapoi la antrenamente, sau îţi afectează negativ rezultatele sau energia de peste zi, atunci ar trebui să ai în vedere opţiunea de a efectua o analiză sanguină pentru a verifica dacă nu cumva ai un deficit de HC.

Dacă ai un nivel optim de HC nu doar că te asiguri că progresul muscular va fi cel scontat, dar îţi vei păstra înfăţişarea tinerească şi longevitatea.

Dacă urmezi un regim alimentar sănătos, dormi suficient şi te antrenezi intens, îi oferi corpului tot ce are nevoie pentru a maximiza HC. Ar trebui să iei în calcul şi un plan ştiinţific de suplimentaţie, ca unele suplimente nutritive, pentru a te asigura că organismul tău are parte de toate ingredientele pentru a maximiza în mod natural nivelurile de HC.

Suplimente

Suplimentele de mai jos pot avea efecte pozitive asupra nivelului de hormon de creștere.


L-GLUTAMINA – Aminoacidul care se regăsește în cea mai mare proporție în corpul uman produce multiple beneficii pentru antrenament, inclusiv îmbunătățirea digestiei și a sistemului imunitar, și grăbirea refacerii. Cercetările efectuate la Universitatea de Stat din Louisiana au arătat că aportul de glutamină a dus la o creștere a nivelurilor de HC la 90 de minute după administrare. Este posibil ca aceste efecte pozitive suplimentare a glutaminei să aibă o legătură cu creșterea nivelurilor de HC.

L-ARGININA – Arginina, un aminoacid, este cunoscută în lumea culturismului pentru capacitatea de a crește producția de oxid nitric, care generează o mai bună alimentare a țesutului muscular cu oxigen și nutrienți. Este cunoscută de asemenea pentru capacitatea sa de a contribui la creșterea nivelurilor de HC, prin inhibarea somatostatinei, un hormon care reduce secreția de HC.

L-LIZINA – Lizina are un efect puternic asupra secreției de HC, iar în combinație cu arginina potențează creșterea nivelurilor de HC. Un aminoacid esențial (nu poate fi produs de corp), L-Lizina contribuie de asemenea la producerea de carnitină. Carnitina este un compus care ajută la convertirea grăsimilor în energie – depozitele de grăsime devin astfel o sursă de energie disponibilă imediat.

N-ACETIL L-CISTEINA – Acesta este un aminoacid care sprijină antrenamentele intense, ajutându-ți organismul să pregătească scena pentru creșterea musculară și protejându-te de asemenea de stress-ul oxidativ. Totodată, are și rolul de a crește secreția hormonului eritropoietină, cunoscut pentru efectul său în îmbunătățirea nivelurilor de hemoglobină, hematocrit, în creșterea dimensiunilor celulelor roșii și în transportarea mai eficientă a oxigenului la celule.

SCHIZONEPETA – Această potentă plantă medicinală chinezească este folosită de secole întregi pentru a îmbunătăți nivelul de sănătate. Pe lângă creșterea secreției de HC și inducerea unei stări generale de bine, este folosit pentru îmbunătățirea imunității și tratamentul problemelor pielii (eczeme, erupții cutanate, psoriazis).

GABA – Acidul gama-amino-butiric (GABA) are efect relaxant și reglează somnul, ceea ce favorizează secreția hormonului de creștere.

 

MELATONINA – Această substanță este sintetizată în celulele animale direct din aminoacidul triptofan și are efect de reglare a ritmului circadian al funcțiilor fiziologice, inclusiv timpul pentru somn. Întrucât nivelul cel mai ridicat de hormon de creștere este în primele ore de somn, este esențial ca acesta să nu fie perturbat de diverși factori, melatonina fiind de real folos în acest scop pentru anumite persoane.

MAGNEZIUL – Are un rol asemănător melatoninei. Din acest motiv, se recomandă administrarea înainte de culcare.


GHID SUPLIMENTE