Consumat cu moderaţie, alcoolul poate fi sănătos. Dar dacă depăşeşti limita, îţi vei distruge metabolismul şi vei acumula kilograme. Deci, cât de mult alcool poţi consuma dacă te antrenezi intens?

DE CHRIS GIBLIN

Dacă ai fost la facultate, ai deja o idee destul de exactă legată de cantitatea de alcool care te face praf şi de cât poţi să bei şi să-ţi revii în dimineaţa următoare. Dar există deja suficiente informaţii ştiinţifice care pot măsura potenţialul negativ al petrecerilor prea intense din punct de vedere al consumului de alcool.

Torey JonesArmul, R.D.N., C.S.S.D, purtător de cuvânt al Academiei de Nutriţie şi Dietetică, indică în special două studii (realizate în Noua Zeelandă în 2009 şi 2010) deosebit de utile în cazul persoanelor active fizic. În cadrul ambelor studii, subiecţii au fost supuşi unui antrenament deosebit de intens pentru picioare înainte de a da peste cap nişte votcă, apoi au repetat antrenamentul după 36 de ore, şi apoi după 60 de ore.

Rezultatele au fost comparate cu acelaşi antrenament pentru picioare, dar fără nici un fel de alcool consumat între primul antrenament şi următoarele două.

În cazul subiecţilor care pluteau în aburi de alcool (în medie, consumul a fost decirca 6,5 păhărele pentru un bărbat de 90 de kilograme), aceştia s-au descurcat mai greu la antrenamentele de după. În cazul celor care au băut mai puţin (cam trei păhărele pentru un bărbat de 90 de kilograme) nu s-a înregistrat aproape nici o diferenţă între nivelurile de oboseală (ale lor, respectiv ale celor din grupul de control, care nu consumaseră deloc alcool).

Prin urmare, consumul exagerat de alcool – chiar dacă nu te va face să alergi la baie să vomiţi în dimineaţa de după – îţi pune o piedică semnificativă în calea obiectivelor legate de sport, afectând negativ calitatea negativ calitatea antrenamentelor până la trei zile după episodul alcoolic. Resimţind o oboseală crescută, va fi dificil să progresezi. Dacă ne uităm la partea bună a lucrurilor, până la trei păhărele pe seară nu ar trebui să-ţi facă vreun rău.

Consumul de mult alcool afectează antrenamentul pentru cel puţin trei zile mai târziu.

Deşi în general principala îngrijorare e legată de conţinutul de alcool, aportul caloric este de asemenea semnificativ – ţine cont că există o diferenţă majoră, de până la 100 de calorii, între o bere slabă şi o bere blondă mai serioasă, iar dacă mai adaugi în ecuaţie alte băuturi cu care amesteci berea, sau suc, numărul de calorii ingerate creşte suficient de mult încât cantitatea de zahăr din sânge să aibă efecte negative.

De asemenea, un pericol asociat cu exagerările în privinţa băuturii este cel al îndopării cu mâncare nesănătoasă – nimeni nu pleacă acasă după o noapte lungă într-un bar cu o poftă nebună de quinoa sau legume… Bineînţeles, sportivii sunt cunoscuţi drept petrecăreţi, când au ocazia, iar spiritul competitiv se manifestă şi la băutură, deşi în detrimentul fizicului lor.

Dacă faci parte din această categorie, încearcă să limitezi cantitatea de alcool ingerată, şi petrece-ţi timpul cu oameni care înţeleg şi respectă ţelurile tale legate de fitness.

Un sportiv serios are nevoie de o supapă de vreun fel, şi poate fi tentant să uiţi de toate şi să-ţi întăreşti legăturile de prietenie folosind alcoolul drept liant – un fel de munceşte intens, distrează-te intens, spune Armul. Dar acest lucru este cu siguranţă contraindicat într-o perioadă cu antrenamente dure.


GHID SUPLIMENTE