NU EXISTĂ “MÂNCARE REA”, DOAR RECLAMĂ PROASTĂ!
de Adam Bornstein, bornfitness.com

“Ce e atât de nou în domeniul nutriţiei încât să mă uimească?” Am ajuns în stadiul când mi-e groază de întrebarea asta. Orice nouă abordare în acest domeniu e ambalată în tactici menite să sperie, şi în promisiuni de recompensă imediată. Următoarea “dietă minune” va demoniza mereu ceva ce mănânci de-o viaţă întreagă, susţinând că e singurul lucru care te împiedică să obţii un corp definit.

CE E REAL

Mănâncă proteine, legume, fructe, şi consumă grăsimi din surse sănătoase. Şi da, întotdeauna e loc şi de desert. Îţi poţi mânca prăjitura şi totuşi îţi vei vedea şi abdominalii – atâta vreme cât nu mănânci prăjituri zilnic.

CE E ANECDOTIC

Ni se spune că dacă mâncăm carbohidraţi, vom deveni graşi din cauza creşterii bruşte a nivelului de insulină. Ni se spune că organismul nostru nu poate digera pâinea
şi laptele. Glutenul e diabolic de-a dreptul. Mâncatul seara târziu înseamnă depozitarea acelor calorii sub formă de grăsime. Proteina din soia ne va face să avem sâni în loc de pectorali. Şi consumul unor cantităţi mari de proteine duce automat la probleme cu rinichii. Acum, să recunoaştem: da, se poate ca nivelurile de estrogeni să crească în urma consumului de proteină din soia. Asta înseamnă că soia duce la scăderea nivelului de testosteron? Cercetările efectuate indică faptul că nu e cazul să tragem o astfel de concluzie. Acelaşi lucru poate fi spus despre lactate (despre care se ştie că ajută în dietele de slăbire/ definire), carbohidraţii consumaţi noaptea (cercetările arată că momentul consumului de carbohidraţi nu contează), şi proteina (nici un studiu nu demonstrează că un consum crescut afectează rinichii sănătoşi).

În loc să ajute, astfel de informaţii exagerate creează mai degrabă confuzie. În realitate, nu suferim de o epidemie mondială de sensibilitate la lactoză, gluten, şi nu suntem o populaţie cu rinichii slăbiţi de cine ştie ce afecţiuni. Mai puţin de 2% din populaţie se confruntă cu probleme legate de gluten. S-a demonstrat, în repetate rânduri, că lactatele ajută la construcţia musculară şi la arderea grăsimilor. Există o linie subţire de demarcaţie între ceea ce observăm că are efect în sală şi în bucătărie, şi ceea ce putem demonstra că e adevărat.

TRAGEŢI LINIA

Mai ţineţi minte anii ’80, când ziceam că grăsimile reprezintă cauza îngrăşării oamenilor? Am început să mâncăm mai puţine grăsimi, şi rata obezităţii a crescut enorm. La fel s-a întâmplat şi atunci când am „identificat” siropul cu conţinut ridicat de fructoză, extras din porumb, drept cauza tuturor relelor. Odată ce s-a diminuat consumul acestuia, a crescut consumul de zahăr, iar noi am devenit, încă o dată, şi mai graşi.

Trebuie să încetăm să mai căutăm vinovaţi în anumite alimente. Nu ele sunt problema. Ar trebui ca fiecare să facă ce e bine pentru corpul lui. Toată lumea ar trebui să facă raţionamente pornind de la „Funcţionează pentru mine,” şi să nu mai presupună că va funcţiona pentru toţi ceilalţi.

Există un pericol ascuns în generalizările care cauzează un adevărat efect de domino în privinţa obiceiurilor alimentare, iar din păcate rezultatele negative se văd mult prea târziu. Ţineţi minte că, dintre toate dietele, 80% conţin în mare aceleaşi idei. Sunt multe feluri în care te poţi alimenta ca să obţii un corp fantastic.

Dieta potrivită pentru tine s-ar putea să nu dea rezultate pentru partenerul tău de antrenament, dar este posibil ca doi oameni diferiţi, cu planuri nutriţionale diferite, să aibă rezultate la fel de bune. Poate că aceasta e „noutatea” care ar trebui promovată în ceea ce priveşte alimentaţia sănătoasă.

MĂNÂNCĂ PROTEINE, LEGUME, FRUCTE, ŞI GRĂSIMI SĂNĂTOASE. ŞI DA, MEREU E LOC ŞI DE DESERT.


GHID SUPLIMENTE