Urmează aceste sfaturi practice despre suplimente în timp ce te pregăteşti să-ţi imortalizezi progresul muscular.

de Jim Stoppani, PhD

Vara a venit, şi probabil că ai păstrat vie legătura minte-trup prin adoptarea unui regim alimentar strict, ca planul nutriţional din cadrul concursului „Tare ca Piatra”, în aşa fel încât să arăţi bine când zilele călduroase te-au făcut să renunţi la tricou – pe plajă, sau în orice altă situaţie în care ardeai de nerăbdare să-ţi arăţi muşchii pentru care ai muncit atât de greu.

Sper că eşti în cea mai bună formă vara asta, aşa că ai face bine să imortalizezi acest moment prin fotografii, astfel încât peste 20 de ani să-ţi aminteşti ce bine ai arătat şi eventual să reintri în acea formă. Poate părea narcisist, dar va fi ceva la care să te uiţi cu drag; în plus, pozele sunt o metodă foarte bună de a-ţi evalua fizicul şi de a-ţi monitoriza progresul.

Dar înainte să rămâi doar în slip şi să-ţi pui prietena să te fotografieze într-un crab din faţă, trebuie să te pregăteşti corespunzător. Să arăţi cât de bine poţi nu ţine doar de pierderea grăsimii, mai trebuie să elimini apa. Modelele noastre nu arată tot timpul ca în revistă. Înainte de şedinţa de pozare, se pregătesc timp de o săptămână pentru a elimina orice urmă de apă din ţesuturi, care ar putea estompa definiţia musculară. Eliminarea apei în exces dintre muşchi şi piele va face o diferenţă monumentală pentru cât de masiv şi striat arăţi. Foloseşte aceste suplimente împreună cu sfaturile noastre pentru a „deveni uscat” şi pentru a elimina apa înainte de şedinţa de pozare.

RĂDĂCINA DE PĂPĂDIE (TARAXACUM OFFICIANALE)
Păpădiile îţi sunt probabil familiare – sunt acele buruieni enervante care strică aspectul gazonului în fiecare vară. Ţi-ar veni să crezi că această plantă te poate ajuta să elimini apa de sub piele? Rădăcina de păpădie conţine un ingredient activ, taraxasterolul, care ajută rinichii să excrete mai multă clorură de sodiu, crescând astfel cantitatea de apă eliminată. Dar rădăcina de păpădie menajează în acelaşi timp potasiul, ceea ce înseamnă că e mai puţin probabil să-ţi cauzeze crampe musculare.

Dozaj: Caută produse care să conţină rădăcină de păpădie cu un raport de 20% sau de 4:1 între extractul de rădăcină şi taxasteroli, pentru a te asigura că ai 500–1.500 miligrame pe porţie. Ia-l de 2 – 3 ori pe zi, în timpul meselor.

STRUGURII URSULUI (ARCTOSTAPHYLOS UVA-URSI)
Strugurii ursului, plantă cunoscută şi sub numele de uva-ursi, conţine în frunzele sale un ingredient activ, mai exact o componentă numită arbutină, care acţionează ca un diuretic uşor. Arbutina se găseşte în cantităţi mici şi în afine şi merişoare, şi funcţionează de asemenea ca un antibiotic şi chiar ca un agent de albire a pielii.

Dozaj: Caută produse care au o componenţă standard ce conține cel puţin 20% arbutină, şi ia aproximativ 500–1.500 miligrame de 2 – 3 ori pe zi, în timpul meselor.

Cafeina
Sportivii erau odinioară sfătuiţi să nu consume băuturi care conţin cafeină fiindcă i-ar putea deshidrata. Astăzi ştim despre cafeină că este doar un diuretic slab, ceea ce practic înseamnă că elimii mai puţină apă decât consumi, deci nu o să te deshidratezi. Totuşi, dacă iei tablete de cafeină doar cu apa necesară pentru a le inghiţi, vei elimina o cantitate destul de apreciabilă de apă. Cafeina acţionează într-un mod similar extractului de rădăcină de păpădie: măreşte secreţia de clorură de sodiu şi implicit eliminarea apei din organism. În plus, cafeina creşte fluxul sanguin către rinichi. Rinichii iau apă din sânge pentru a o excreta ca urină, deci cu cât mai mult sânge intră în rinichi, cu atât mai multă apă este eliminată.

Dozaj: Deşi cafeina este doar un diuretic uşor, are un efect pronunţat dacă adaugi 200–400 miligrame de cafeină sub formă de capsule/tablete porţiilor de rădăcină de păpădie şi extractului de strugurii ursului.

Programul de „uscare”
Urmează aceşti paşi cu o săptămână înainte de şedinţa de pozare

  • Redu cât mai mult consumul de sare şi sodiu. Încearcă să nu consumi decât alimente cu un conţinut foarte scăzut de sodiu, şi evită condimentele, sosurile şi maionezele, care sunt adesea pline de sodiu.
  • Cu 6 zile înainte de şedinţa de pozare, bea 5,5 – 7,5 litri de apă pe zi, timp de 2 zile.
  • Cu 4 zile înainte, bea numai 3,7 litri. Începe administrarea suplimentelor diuretice menţionate mai sus, pe rând sau grupate.
  • Cu 3 zile înainte, bea 2,8 litri de apă.
  • Cu 2 zile înainte, bea 1,8 litri de apă.
  • Cu o zi înainte şi în ziua şedinţei de pozare, încearcă să menţii consumul de apă la minim, sorbind doar câteva înghiţituri în funcţie de necesităţi.
  • După ce faci pozele, opreşte consumul de diuretice şi urmează aceiaşi paşi în ordine inversă, până când ajungi din nou să bei 3,7 litri de apă pe zi. Încetul cu încetul, reintrodu sarea în alimentaţie, după ce ai ajuns deja să bei 3,7 litri de apă pe zi.

GHID SUPLIMENTE