CONTROLEAZĂ-ŢI CEASUL BIOLOGIC PENTRU A OBŢINE
CELE MAI BUNE REZULTATE DE LA ANTRENAMENT ŞI DIETĂ

Termenul de ritm circadian se referă la ceasul biologic al corpului tău, adică la modul în care organismul îşi organizează activitatea, de la secreţia de enzime şi hormoni la procesele care au loc când adormi sau când te trezeşti. Aceste ritmuri depind adesea de stimuli din mediul înconjurător. De exemplu, când corpul tău se relaxează şi se pregăteşte pentru somn după apusul soarelui, sau când se pregăteşte să se treazească dimineaţa, la răsăritul soarelui. Menţinerea unui ritm circadian optim reprezintă un element cheie pentru oricine se antrenează serios, iar orice perturbare a acestui ritm se reflectă negativ asupra secreţiei hormonilor anabolici ca testosteronul şi insulina, şi îţi răpeşte energia de care ai nevoie în timpul antrenamentelor intense. Deci, nu este important doar să te odihneşti când organismul ţi-o cere. Dar mai există un aspect crucial al respectării ritmului circadian: cercetătorii de la Universitatea Vanderbilt au ajuns la concluzia că, dacă nu o faci, e destul de uşor să depui grăsime. Mai exact, oamenii de ştiinţă au descoperit că sensibilitatea la insulină este coordonată, în parte, de ritmurile circadiene, şi că devii mai puţin sensibil la insulină odată ce corpul intră în starea de inactivitate/ repaos alimentar de la sfârşitul zilei, deci este mult mai probabil ca organismul tău să depoziteze caloriile sub formă de grăsime. Cercetătorii explică astfel rata mare a obezităţii şi diabetului în rândul indivizilor care lucrează în schimbul de noapte şi mănâncă la ore mai ciudate, aşa că recomandă repaosul alimentar complet în intervalul dintre cină şi micul dejun.

E TIMPUL SĂ STRĂLUCEŞTI

Ritmurile circadiene nu depind exclusiv de apusul şi răsăritul soarelui, dar corpul tău are tendinţa să urmărească acest ciclu. Studii recente au arătat că organismul este cel mai bine pregătit pentru efort fizic după-amiaza – între orele 16.00 şi 17.00 – când temperatura corporală atinge valoarea maximă din zi. Aceleaşi studii au demonstrat că atât puterea cât şi rezistenţa sunt cu 5% mai ridicate în acest interval de timp, iar şansele de accidentare sunt mai reduse. Dar chiar dacă antrenamentul de după-amiază pare să fie cel mai potrivit pentru marea majoritate, asta nu înseamnă să renunţi la antrenamentul de dimineaţă, dacă aşa eşti obişnuit. Alte studii au ajuns la concluzia că sportivii care se antrenează dimineaţa se bucură de o probabilitate mai mare, pe termen lung, de a nu renunţa, şi de a fi constanţi în antrenamente.


GHID SUPLIMENTE