SUPLIMENTELE, DIN NOU.
Publicat în Muscle & Fitness Nr. 1 / 2015
Florin Preduchin / Editor Ediția Română

Din când în când am publicat materiale despre suplimentele nutritive şi v-am oferit informaţii care să vă ajute să alegeţi în cunoştinţă de cauză ceea ce consumaţi şi să vă ferească de ţepe. De data asta mă voi referi la un sistem de vânzare tipic american şi care s-a infiltrat şi la noi în ţară.

Cu circa o lună în urmă, un amic m-a rugat să iau legătura cu o cunoştinţă de-a sa care ar fi vrut să-mi prezinte o afacere legată de suplimentele nutritive. Am răspuns solicitării fiind curios să văd despre ce era vorba. M-am întâlnit cu persoana în cauză şi echipa sa. Au început cu prezentarea afacerii şi cu avantajele nemaipomenite pe care le-aş putea avea de pe urma acesteia. Printre altele, era vorba şi de o maşină. Vorbea mai mult unul dintre ei, alţii doi punctând câte o idee care li se părea mai interesantă.

La un moment dat, l-am întrerupt pe vorbitorul principal şi, străduindu-mă să nu fiu prea dur, le-am spus că am înţeles despre ce e vorba şi că nu prea am încredere în sistemul Multi Level Marketing (MLM), adică sistemul de afacere promovat de ei, pentru că în preţul final al produsului sunt incluse foarte multe comisioane pe care trebuie să le încaseze toţi cei care alcătuiesc piramida de vânzare, iar preţul de producţie trebuie să fie foarte mic în comparaţie cu preţul final, ceea ce ar putea însemna o calitate îndoielnică. În plus, acest sistem de comerţ se bazează mai ales pe puterea de convingere a vânzătorilor. Sistemul este aplicat şi de alte firme care propun aşa-zise promoţii, adică ţi se turuie tot felul de ”avantaje”, iar tu trebuie să iei decizia imediat, fără să analizezi ”oferta” prea atent şi fără a avea posibilitatea de a face comparaţii.

Le-am mai spus că am mai avut parte de o prezentare a unei afaceri de acelaşi fel în care cineva a venit la mine cu un laptop şi cu un mic dispozitiv cu laser (cică!) în care trebuia să pui un deget, măsurându-se astfel nivelul de antioxidanţi din organism. Laptopul fiind conectat la internet, datele se transmiteau la un computer de la firma din Statele Unite şi ţi se comunica rezultatul. Înainte de a termina tot ce aveam de spus despre acea întâmplare, cei de faţă mi-au spus că şi ei au un astfel de aparat. În acel moment mi-am dat seama de naivitatea lor şi am continuat ce aveam de spus, adică faptul că ceva nu mi se pare în regulă. Este foarte simplu de făcut un program în care să se introducă numele cuiva, iar dacă persoana respectivă nu este în baza lor de date rezultatul (prestabilit) arată că nivelul antioxidanţilor este foarte scăzut sau că are alte carenţe. Iar după ce clientul cumpără ceva din marfa prezentată, numele intră în baza de date a computerului firmei, iar când i se face din nou ”analiza”, rezultatul va fi ceva mai bun, ceea ce îl va determina pe client să mai cumpere produsele şi să devină client pe termen lung.

Ce ziceţi, cam miroase a ţeapă, nu-i aşa?

După aceea le-am spus că mi-au arătat cum aş putea să mă îmbogăţesc, dar nu mi-au prezentat principalul, adică produsele. Cât timp vorbise cel care a făcut prezentarea, eu am răsfoit un catalog şi m-am uitat la nişte produse similare cu ceea ce importăm noi, aşa că am cerut câteva detalii care lipseau din catalog. De exemplu, unul dintre produse era o proteină din zer. I-am întrebat despre ce fel de proteină este vorba: concentrat, izolat sau hidrolizat? S-au uitat la mine ca la a opta minune a lumii. Habar n-aveau ce înseamnă toate astea. Pentru a încheia întâlnirea, i-am rugat să-mi transmită prin e-mail prezentarea produselor şi lista de preţuri, urmând să le dau un răspuns după ce le voi studia.

Înainte de a continua povestea ”afacerii”, trebuie să fac o paranteză. Cu vreun an în urmă, m-am întâlnit cu o fostă colegă de şcoală care, fără prea multe introduceri, mi-a propus să cumpăr nişte produse de la o altă firmă care folosea acelaşi sistem MLM. Ca şi cel care vindea antioxidanţi, şi colega mea s-a dat exemplu pe ea însăşi spunându-mi cât de bine se simţea de când folosea produsele acelei firme. Produsele erau pentru slăbire, un înlocuitor de mese proteic plus nişte vitamine şi minerale. Nimic deosebit. Am rugat-o pe fosta colegă să-mi dea nişte detalii cu privire la proteină, ce concentraţie are şi ce provenienţă, adică lapte, zer, ou, soia, grâu etc. Habar n-avea! În schimb, era extrem de insistentă să mă facă să cumpăr. Esenţa sistemului MLM constă în puterea de persuasiune a celui care vinde produsul.

Revenind la ”afacerea” de mai înainte, după puţin timp am primit prin e-mail informaţiile cerute, le-am analizat şi, ca să nu mai lungesc mult povestea, iată mai jos răspunsul pe care l-am dat:

Stimate Domn,

M-am uitat puţin pe informaţiile transmise de dumneavoastră şi am făcut unele comparaţii cu ce importăm noi. Vă voi da câteva exemple:
1. BCAA. Nu este în proporţia optimă de 2:1:1. Preţul dvs. este de 95 lei pentru 60 capsule a câte 500 mg. Se recomandă patru capsule (2 g) pe zi, ceea ce este total ineficient. Noi vindem BCAA în proporţia optimă de 2:1:1, cu 600 mg per capsulă, plus acid alginic şi vitamina B6 pentru o absorbţie mai bună, iar preţul pentru 120 capsule este de 87 lei. Trebuie să vă mai informez că aminoacizii cu lanţuri ramificate trebuie să se administreze în cantităţi mult mai mari ca să fie eficienţi.
În general se recomandă 6.000 mg pe zi, dar cantităţile pot fi şi mai mari, în funcţie de greutatea utilizatorului şi de stadiul de pregătire. În concluzie, dumneavoastră vindeţi 30 g de BCAA de mai slabă calitate cu 95 lei, iar noi vindem 72 g BCAA de calitate superioară cu numai 87 lei.
2. Beta-Glucan. Dvs. vindeţi 60 capsule a câte 300 mg, adică 18.000 mg, la preţul de retail de 174 lei. Noi vindem Beta-Glucan, 120 capsule a 500 mg, adică 60.000 mg substanţă activă, cu 122 lei. Comparând, rezultă că vindeţi un gram de produs de aproape cinci ori mai scump.
3. CLA. Dvs. vindeţi acest produs la 60 capsule a câte 1.000 mg cu 112 lei, nu se ştie provenienţa. Noi vindem CLA marcă Clarinol, 1.000 mg/caps., 120 capsule la
preţul de 113 lei.
4. Creatină Capsule. Vindeţi 90 capsule a 700 mg cu 67 lei, provenienţa necunoscută, probabil China. Noi vindem creatină Creapure produsă de AlzChem, cea mai bună din lume, 120 capsule a 1.000 mg cu 65 lei.
5. L-Glutamine. Vindeţi 90 tablete a 500 mg cu 84 lei, eticheta recomandând a se administra 1-2 tablete pe zi, adică 500 mg până la 1.000 mg pe zi. Nu se specifică provenienţa glutaminei. Doza obişnuită care se recomandă este de 5.000 mg pe zi, dar se pot administra chiar şi 10 sau 20 grame pe zi în funcţie de greutatea corpului şi stadiul de antrenament. Noi vindem L-glutamină de provenienţă Kiowa, Japonia, cea mai bună din lume, 160 capsule a câte 1.000 mg cu 135 lei. Un calcul simplu arată că vindeţi o glutamină de provenienţă care poate fi China la un preţ mai mult decât dublu faţă de noi.
6. HMB. Vindeţi 30 capsule (nu am găsit menţionată cantitatea pe capsulă) cu 95 lei. Noi vindem HMB 120 capsule a câte 900 mg cu 100 lei. Aici diferenţa de preţ este enormă.
7. L-arginine. Vindeţi 90 capsule a câte 500 mg cu 118 lei, pe etichetă recomandându-se 1-2 capsule pe zi, ceea ce este total ineficient. Noi vindem 100 capsule a 1.000 mg cu 105 lei şi 200 capsule a 1.000 mg cu 183 lei. Din nou, preţul pe unitatea de măsură este mai mult decât dublu.
8. L-carnitine. Vindeţi 60 tablete a 500 mg cu 90 lei, provenienţa necunoscută. Noi vindem 60 tablete a 300 mg cu 57 lei şi 100 capsule a 500 mg cu 92 lei, iar provenienţa este Carnipure, cea mai bună din lume.
9. SM. Vindeţi 60 capsule cu 750 mg Tribulus per capsulă (nu se spune care este procentul de saponine, probabil 40% pentru ca ăsta e obişnuit) cu 95 lei;
noi vindem 120 capsule a 600 mg, 80% saponine, cu 92 lei.
10. Taurine. Vindeţi 60 tablete a 600 mg cu 73 lei. Noi vindem 180 capsule a 1.000 mg cu 122 lei. Aici, preţul dvs. pe unitatea de măsură este de trei ori mai mare.
11. Whey. Vindeţi 900 g cu 196 lei. Nu se spune tipul de proteină din zer, nici modul în care a fost produsă, mod care influenţează foarte mult calitatea acesteia.
Noi vindem 908 g izolat proteic din zer obţinut la rece prin metoda CFM (Cross Flow Microfiltration), provenienţă Glanbia, cu 183 lei.
În concluzie, produsele pe care le vindeţi sunt mult mai scumpe, iar calitatea cred că este inferioară. Mai mult, recomandările de administrare nu sunt nici pe departe cele eficiente, cel puţin la produsele analizate. Aceste recomandări îi fac pe clienţi să creadă că le-ar fi utile pentru o perioadă mai lungă de timp decât le sunt în realitate, ceea ce mi se pare o înşelătorie.
Producătorii care folosesc ingrediente de origine sigură şi de cea mai bună calitate specifică, de obicei, mărcile acestor ingrediente pe etichete (CFM, Carnipure, Creapure, Kiowa, Clarinol etc.).
Îmi pare rău că s-ar putea ca cele de mai sus să vă dezamăgească, dar dacă luaţi în calcul discount-urile acordate, numărul intermediarilor din lanţul Multi Level Marketing, TVA, taxe vamale (datorită provenienţei din SUA), transport, maşinile date în folosinţă, bonusurile, profitul producătorului ş.a.m.d. nu au cum să ducă
decât la concluzia că preţul de producţie este foarte, foarte mic în raport cu preţul de retail. De aici şi diferenţele între preţurile dvs. şi ale noastre. Iar noi nu avem preţuri mici. În plus, este de remarcat faptul că noi nu plătim taxe vamale, iar preţul transportului de la producător până în Romania este mult mai mic.
Prin urmare, cred că nu aveţi prea multe şanse să vindeţi ceea ce am enumerat mai sus decât la nişte necunoscători. Iar, în general, practicanţii culturismului sunt mult mai bine informaţi în ceea ce priveşte suplimentele nutritive decât practicanţii altor sporturi sau decât oamenii obişnuiţi.
În ceea ce priveşte celelalte produse, nu cred că ar fi vreo diferenţă de abordare în ceea ce priveşte compoziţia, recomandările de folosire care să dea impresia că ajung pentru o perioadă de timp mai lungă şi preţurile. De aceea firma mamă a adoptat această metodă de comercializare. Oamenii sunt mai uşor de convins să cumpere atunci când li se vorbeşte direct. Cunosc acest tip de marketing şi de aceea sunt foarte reticent când aud de astfel de prezentări.
Cu stima, …

După această întâmplare am avut ocazia să citesc şi un articol pe aceeaşi temă în ziarul Gândul. Iată un extras din acest material: Analizele mi le-a făcut o tânără care m-a rugat să ţin o ‘baghetă’ în mână timp de un minut. … Preşedinta Societăţii naţionale de medicină a familiei, …, susţine că ‘’trei sferturi dintre rezultatele primite de la biorezonanţă sunt nişte escrocherii. Din păcate, unele au fost autorizate pe piaţă, iar mie nu mi se pare normal. Este o neglijenţă a Ministerului. Atrag pacienţii spunând că este gratis, dar după aceea le cer să cumpere o mulţime de suplimente nutritive, aparate, în aşa fel încât scot un profit foarte bun, păcălind pacienţii. Nu au dovezi pentru aceste analize, nu au nimic. Există studii pe un pacient jumătate.

Prin urmare, dragi prieteni cititori ai revistei noastre, sper ca cele de mai sus să vă fie de folos şi să vă ferească de ţepe.


GHID SUPLIMENTE